Jak przygotować i złożyć projekt badawczy
1. Pomysł badawczy
Pomysłodawca (pracownik naukowy, doktorant)
- Sprawdzenie aktualnej oferty konkursowej (aktualności na stronie Sekcji Obsługi Badań WNPiSM, newsletter SOB lub bezpośrednio na stronach instytucji finansujących).
- Kontakt z SOB:
- Poinformowanie o chęci przygotowania wniosku konkursowego
- Uzyskanie dodatkowych informacji, rozwianie wątpliwości, otrzymanie wsparcia formalno-organizacyjnego dotyczącego możliwości uzyskania dofinansowania na projekt badawczy.
Przydatne strony:
2. Zasady konkursu
- Wybór instytucji finansującej/konkursu.
- Zapoznanie się z: dokumentacją konkursową (w szczególności z regulaminem, kwalifikowalnością wydatków, zakresem danych wymaganych we wniosku, instrukcją wypełniania wniosku).
- Odpowiedź na pytania:
- Czy uczelnia jest adresatem konkursu
- Czy spełniam wymagania formalne stawiane kierownikowi projektu
- Czy pomysł badawczy wpisuje się w założenia danego konkursu
- Czy nie jest wymagane spełnienie dodatkowych formalności, np. przedłożenie studium wykonalności?
3. Terminy
Zapoznanie się z terminami składania wniosków:
3 terminy – Instytucja finansująca, BOB oraz SOB;
Na poziomie wydziału (Sekcja Obsługi Badań) oraz na poziomie centrali UW (BOB lub pokrewne), jednostki wyznaczają wewnętrzne terminy, do których w nieprzekraczalnym terminie należy dostarczyć kompletny wniosek o dofinansowanie projektu. Wyznaczone terminy są wcześniejsze, niż ostateczny termin złożenia wniosku o dofinansowanie projektu do instytucji finansującej.
- Zapoznanie się ze sposobem składania wniosków (wersja: drukowana i online, tylko online).
- Odpowiedź na pytanie:
- Czy dysponuję czasem odpowiednim na to, by przygotować dobry, przemyślany projekt badawczy, dopełnić wszystkich formalności oraz mieć czas na ewentualne konsultacje na poziomie wydziału z odpowiednimi jednostkami?
4. Wniosek
Przygotowanie wniosku konkursowego:
W oparciu o określony schemat oraz instrukcję i wytyczne do wniosków danego konkursu (udostępnione w dokumentacji konkursowej);
W wymaganych wersjach językowych (zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku udostępnioną do dokumentacji konkursowej lub/i w systemie on-line, w którym składa się wnioski).
5. System on-line
Wpisanie wniosku do dedykowanego systemu online, np.: OSF (ze względu na automatyczne uzupełnianie pól oraz zliczanie budżetu projektu, sugeruje się wpisywać dane do wniosku na bieżąco i bezpośrednio w systemach on-line – przyspiesza to pracę oraz weryfikację kompetentności oraz prawidłowości wpisywanych danych).
6. Konsultacje
Konsultowanie przygotowanego wniosku, przed ostatecznym terminem wyznaczonym przez jednostki wydziałowe i/lub centralne UW (patrz punkt 3 Terminy):
- Pod względem administracyjno-formalnym: z obsługą administracyjną (na szczeblu wydziału, w tym z Sekcją Obsługi Badań);
- Pod względem merytorycznym: z opiekunem merytorycznym, współpracownikami, wykonawcami;
- Pod względem językowym: z native speakerem (w przypadku aplikacji składanych np. w języku angielskim);
7. Wydruk
Zablokowanie wniosku w systemie – brak możliwości dalszej edycji (nie zawsze wiąże się z automatycznym „wysłaniem” wniosku do danej agencji).
- Wydruk ostatecznej wersji wniosku, jeżeli jest wymagane jego złożenie w wersji papierowej (w odpowiedniej liczbie egzemplarzy).
8. Podpisy
Zbieranie podpisów na wniosku o dofinansowanie w odpowiedniej kolejności:
- Kierownik projektu oraz jeśli trzeba: wykonawcy merytoryczni;
- Pełnomocnik Kwestora UW na wydziale;
- Dziekan Wydziału;
- Pracownik właściwej sekcji w Kwesturze UW (jeżeli dotyczy);
- Kwestor UW lub Zastępca Kwestora UW (jeżeli dotyczy);
- Rektor lub Prorektor.
W przypadku punktów 2–3 w zbieraniu podpisów na Wydziale pośredniczy SOB, który przekazuje podpisany wniosek do jednostek centralnych UW (np. BOB, IDUB)
9. Wysłanie wniosku
- Podpisany wniosek przekazany przez jednostkę centralną UW lub SOB, Kierownik Projektu wysyła do Instytucji Finansującej, zgodnie z regulaminem konkursu, tj. w wersji elektronicznej poprzez dedykowany system on-line lub/i w formie drukowanej.
- Po wysłaniu wniosku w formie elektronicznej nastąpi zmiana statusu wniosku na „wysłany”.
- Wnioski w wersji drukowanej zaleca się wysyłać pocztą, najlepiej listem poleconym lub poleconym za potwierdzeniem odbioru.